Ontwikkeling | Nr. | Onderwerp | L/B | I/S | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mee/Tegenvaller | 02.01 | Crowdmanagement Leidens Ontzet en Koningsnacht / -dag | L | S | 210 | 210 | 210 | 210 | 210 |
02.02 | Niet realiseren baten aanpak ondermijning | B | S | 142 | 142 | 142 | 142 | 142 | |
Nieuwe uitgave | 02.03 | Tijdelijke extra jurist handhaving en veiligheid 2025-2026 | L | S | 74 | 147 | |||
02.04 | Extra adviseur openbare orde en veiligheid | L | S | 147 | 147 | 147 | 147 | 147 | |
02.05 | Leiden Vuurwerkvrij | L | S | 400 | |||||
02.06 | Weerbare gemeente | L | S | 100 | 185 | 85 | |||
Tot. | 673 | 1.231 | 584 | 499 | 499 |
Bedragen x € 1.000
Om de veiligheid van de grote aantallen bezoekers in de binnenstad en op de kermis zoveel mogelijk te waarborgen is het noodzakelijk om extra beveiliging in te zetten en maatregelen ten behoeve van crowdmanagement te nemen. Dit zorgt voor een extra structurele last van € 210.000.
Door de toegenomen alertheid en bewustwording bij het Grond en vastgoedbedrijf en de goede informatiepositie vanuit de aanpak ondermijning, zijn we steeds beter in staat om te voorkomen dat er afspraken worden gemaakt met niet-integere partijen. Dit heeft als gevolg dat boeteclausules als gevolg van niet-integer handelen niet of nauwelijks worden ingeroepen. Door deze ontwikkeling is het behalen van de inkomst van € 142.000 niet meer realistisch en voorgesteld wordt deze te laten vervallen.
De afgelopen jaren is er een merkbare toename in de druk die de samenleving uitoefent op het handhavings- en veiligheidsdomein. Het maatschappelijk verlangen naar meer zekerheid, transparantie en juridische handhaving is groter dan ooit. Gezien de complexiteit en het dynamische karakter van de huidige uitdagingen en de stevige tegenreacties op overheidsbesluiten, wordt het steeds duidelijker dat er extra capaciteit nodig is om hier als gemeente juridisch adequaat op te kunnen reageren. Daarnaast is het essentieel bij het ontwikkelen en implementeren van beleid dat de juridische haalbaarheid en de handhaafbaarheid vanaf het begin worden meegenomen. Beleidsmaatregelen die niet juridisch goed zijn onderbouwd, kunnen leiden tot onduidelijkheden, onbedoelde gevolgen en juridische geschillen. Het is daarom van groot belang om juridische advisering te integreren in elke fase van het beleidsproces. Dit garandeert niet alleen dat het beleid uitvoerbaar is, maar ook dat het effectief kan worden gehandhaafd. Ook hiervoor is extra juridische capaciteit nodig. Voor deze rol gaat de kost voor de baat uit. Deze inzet moet in de uitvoering minder juridische inzet opleveren. Daarom stellen we voor om in 2025-2026 tijdelijk extra ruimte voor extra juridische capaciteit te maken.
Gezien de klimaatverandering en de geopolitieke situatie is het noodzakelijk om goed voorbereid te zijn op rampen en crises. Voor de inwoners en gebruikers van de stad, maar ook als ambtelijke organisatie. Hiervoor is extra inzet noodzakelijk. De crisisorganisatie is een lerende organisatie zodat we ten alle tijde voorbereid zijn op rampen en crises. Extra aandacht is daarbij nodig voor evenementenveiligheid. De drukte in onze stad vraagt aandacht en daarbij ontstaan veiligheidsvraagstukken. Een extra taakveld zijn de demonstraties. Er is een stijgende lijn in het aantal demonstraties in onze stad, gemiddeld gaat het om twee demonstraties per week. Dit vraagt afstemming met organisatoren en inzet in de fysieke ruimte (zoals omleiding busvervoer).
Gemeente Leiden werkt sinds 2018 toe naar een vuurwerkvrije jaarwisseling. Dit vraagt om een cultuurverandering, waarbij het uitbreiden het invoeren van een algeheel vuurwerkverbod een belangrijk te nemen stap is. De invoering van een (landelijk of lokaal) verbod betekent echter niet dat jaarwisseling vuurwerkvrij zal zijn. Om het draagvlak te vergroten is het van belang om in een alternatief te voorzien, bijvoorbeeld in de vorm van een centraal evenement. In het plan van aanpak Leiden vuurwerkvrij stelt het college voor om vanaf 2027 (structureel) in alternatieven te voorzien. Het benodigde budget is afhankelijk van de gewenste invulling van deze alternatieven en de wensen van de (nieuwe) gemeenteraad, en wordt bepaald in de coalitieonderhandelingen in 2026. Recente ontwikkelingen wijzen echter uit dat mogelijk in 2026 al een landelijk vuurwerkverbod wordt ingevoerd. Om te anticiperen op de (mogelijke) wens om in dat geval in 2026 te voorzien in een alternatief, wordt voor 2026 (incidenteel) € 400.000 budget aangevraagd voor het organiseren van een centraal evenement.
De maatschappelijke en geopolitieke ontwikkelingen vragen om een weerbare gemeente. Landelijk wordt hier steeds meer richting aangegeven, waarbij de uitvoering grotendeels als opgave bij de gemeente komt te liggen. Drie pijlers staan hierbij centraal: bedrijfscontinuïteit, de crisisfase en de wijkgericht aanpak inclusief de weerbaarheid van de inwoners. Dit vraagt om een gemeentebrede aanpak, met een organisatorische verankering en extra middelen. Leiden is een dichtbevolkte stad met veel inwoners die bewust en weerbaar moeten worden gemaakt. Waarbij inwoners bereid zijn elkaar in tijden van crisis te helpen. Leiden is de grootste stad van de Leidse regio en tevens de voorzitter van de Veiligheidsregio Hollands Midden, waardoor wordt verwacht dat Leiden een voortrekkersrol en voorbeeldfunctie vervult voor de andere gemeente in de Leidse regio.