Ontwikkeling | Nr. | Onderwerp | L/B | I/S | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mee/Tegenvaller | 07.01 | Versterken lokale (beleids)capaciteit voor uitvoeren bijsturingsmaatregelen Jeugd | L | S | 315 | 165 | 165 | 165 | 165 |
B | I | -315 | -165 | -165 | |||||
07.02 | Regionaal taskforce jeugd | L | S | 126 | 1.011 | 9.184 | 9.156 | 9.156 | |
-8.052 | -8.054 | -8.054 | |||||||
B | I | -126 | -1.011 | -1.131 | |||||
Nieuwe uitgave | 07.03 | Aanvullende investeringen IHP Onderwijshuisvesting | L | S | 17 | 155 | 195 | ||
-12 | -82 | -82 | |||||||
07.04 | Spelen | L | S | 175 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Tot. | 175 | 2 | 7 | 1.343 | 1.382 |
Bedragen x € 1.000
Een goede lokale samenwerking en het versterken van het lokale netwerk tussen de verschillende maatschappelijke partners op het gebied van jeugd en gezin, zorgt voor een betere pedagogische basis en heeft daarmee een preventieve werking en kan op termijn (zwaardere vormen van) jeugdhulp voorkomen. Deze (lokale) opgave wordt zowel benoemd door de Taskforce Jeugd en maakt onderdeel uit van de Hervormingsagenda. Hiervoor zijn geen middelen beschikbaar. Daarom is structureel € 60.000 nodig. De aanbevelingen uit de Taskforce Jeugd, de Hervormingsagenda Jeugd, het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming en de evaluatie Jeugdteams Leidse Regio onderschrijven alle het belang van ontwikkelen van een visie op jeugd. Waarbij we willen toewerken naar sterke lokale teams die een integraal ondersteuningsaanbod voor jeugd en gezin aanbieden. We willen daarom onderzoeken welke organisatievorm daarvoor het meest geschikt is, zoals bijvoorbeeld 0 - 100 teams in plaats van aparte Sociaal Wijkteams en Jeugdteams. Hiervoor is incidenteel capaciteit nodig (€ 150.000). Er ligt een regionale afspraak dat Leiden 2,53 fte levert aan het regionale programma specialistische jeugdhulp. Dit is binnen de huidige formatie op het beleidsterrein Jeugd van niet mogelijk. Er is 1,63 fte structurele beleidscapaciteit beschikbaar en 0,9 fte incidenteel. Om de aanbevelingen uit het rapport van de Taskforce Jeugd uit te kunnen voeren is het noodzakelijk om deze formatie om te zetten naar structurele formatie, kosten € 105.000. We dekken de kosten 2025-2027 door een onttrekking aan de reserve sociaal domein.
Op 8 april heeft het PHO Jeugd ingestemd met de verwerking van de financiële consequenties van het rapport van KokxDeVoogd over de fundamentele heroverwegingen specialistische Jeugdhulp. Daarbij is besloten het gemeentelijk aandeel in de kosten en besparingen van de maatregelenpakket 1 en 2, inclusief de aanstelling van een programmadirecteur in de gemeentelijke begrotingen te verwerken. Een belangrijk deel van de kosten betreffen investeringen in de toegang (t.b.v. casusregie en beschikkingen). De incidentele investeringen zullen in 2025 en 2026 moeten plaatsvinden. De structurele investeringen zullen vanaf 2026 moeten plaatsvinden. Deze investeringen zullen naar verwachting in 2027 de eerste besparingen laten zien. De volledige structurele besparingen zullen naar verwachting vanaf 2028 optreden. Op structurele basis wordt vanaf 2028 per saldo een besparing op specialistische jeugdhulp verwacht van € 925.000. Daarmee is duidelijk geworden dat de vanaf 2027 opgenomen gemeentelijke taakstelling van € 7,9 miljoen op specialistische jeugdhulp slechts gedeeltelijk kan worden ingevuld. Deze taakstelling is onder gelijktijdige inzet van de behoedzaamheidsruimte als slechts deels te realiseren opgenomen. De reseterende tekorten 2025-2027 dekken we incidenteel vanuit de reserve sociaal domein.
Voor een aantal scholenbouwprojecten zijn (aanvullende) financiële middelen noodzakelijk. Voor de Leidse Houtschool is een aanvullende investering noodzakelijk. Deze extra investering betreft de kosten voor extra uitbreiding en de monumententoeslag die van toepassing is bij de vernieuwbouw van een monumentaal schoolgebouw. Deze toeslag was niet meegenomen bij de Kaderbrief 2024-2028, omdat deze monumentenstatus per abuis niet in de Herwaardering van het Integraal Huisvestingsplan 2023-2032 was vermeld. De toeslag is nodig om de monumentale Leidse Houtschool te kunnen vernieuwbouwen tot een goed geventileerd en bijna energieneutraal schoolgebouw. Het Driestar College laat een groei zien omdat de school van het Ministerie de licentie heeft gekregen voor HAVO en VWO bovenbouw. Hierdoor is het bestaande gebouw te klein geworden en heeft de school recht op uitbreiding met vier groepen. De ruimte hiervoor kan gevonden worden op de begane grond, door de fietsenstallingen van daar te verplaatsen naar de naastgelegen Vennemeer parkeergarage. Dit is de meest efficiënte oplossing en vermijdt het gebruik van noodlokalen. De huurvergoeding ad € 50.000 per jaar voor de noodlokalen valt vrij en kan als dekking voor een deel van de investering worden ingezet. Deze oplossing is met Stedelijke ontwikkeling besproken en akkoord bevonden. De Vlieger, een school voor speciaal basisonderwijs, heeft vier noodlokalen, waarvan de vergunning in 2027 afloopt. Met de geplande investering kan de Vlieger permanent uitbreiden, waar de school op grond van de leerlingenprognose recht op heeft. Ook hier kan de huurvergoeding van € 32.000 als dekking voor de investering worden ingezet.
Er wordt extra speelwaarde toegevoegd op twee bestaande locaties die volgens planning in 2026 moeten worden heringericht. Het betreft een speelplek in Leiden Noord die in de evaluatie als ondermaats/matig is gekwalificeerd. In Leiden Noord staat buiten spelen onder druk door de (woningbouw)ontwikkelingen. De speeltoestellen zijn nog veilig, maar allemaal verroest. Er zijn veel klachten van inwoners over de staat van deze speelplek. Vanuit het reguliere onderhoudsbudget is er alleen budget voor het vervangen van de toestellen. Maar deze plek bestaat uit veel asfalt. Verwijderen van asfalt is duur. We willen als onderdeel van het toevoegen van extra speelwaarde deze plek tevens vergroenen en het asfalt verwijderen. Dit past ook binnen ons huidige speelbeleid. Hiervoor is incidenteel € 150.000 nodig. Daarnaast is er incidenteel € 25.000 nodig voor het attractiever maken van de waterspeelplek Cronesteyn. Hierdoor stijgen ook de jaarlijkse onderhoudskosten met € 1.750. Voor het komende zwemseizoen wordt de Waterspeelplaats Cronesteyn niet langer aangewezen als een officiële zwemlocatie. Om het zwemmen te ontmoedigen, wordt het strandje verwijderd. Om het verlies aan speelwaarde ‘zwemmen in oppervlaktewater’ op deze plek te gaan compenseren, willen we een uitbreiding van ‘natuurlijk spelen’ maken: spelen met zand en andere natuurlijke materialen zoals bijvoorbeeld wilgentakken. Met de Leidse Kinderraad wordt een ontwerp gemaakt voor de herinrichting van deze waterspeelplek, zodat dit ook weer voor urenlang speelplezier zal zorgen.