Kaderbrief 2024-2028

Financiële ontwikkelingen

Ontwikkeling

Nr.

Onderwerp

L/B

I/S

2024

2025

2026

2027

2028

Budgettair neutraal

06.01

Aanjagen van verstedelijkingsdoelen 2024

L

S

120

    
   

B

S

-120

    

Mee/Tegenvaller

06.02

Gemeentelijke heffingen gronden, ambtelijke huisvesting en maatschappelijk vastgoed

L

S

150

150

150

150

150

 

06.03

Dekken gestegen kosten welstands- en monumentencommissie uit bouwleges.

L

S

182

182

182

182

182

   

B

S

-182

-182

-182

-182

-182

 

06.04

Ontkoppeling Join van PowerBrowser

L

I

375

    
   

B

I

-375

    
 

06.05

Huur batterij Huis van de Buurt fase 1 in verband met netcongestie

L

S

 

65

   

Nieuwe uitgave

06.06

Bijdrage warmtetransitie

L

I

   

6.391

 
        

-6.391

 
    

S

  

110

223

400

       

-110

-383

-560

   

B

S

   

160

160

Tot.

    

150

215

150

150

150

Bedragen x 1.000,-

Budgettair neutraal

06.01 Aanjagen van verstedelijkingsdoelen 2024

In de begroting 2024 zijn middelen opgenomen voor het verder aanjagen van de verstedelijkingsdoelen in Leiden. In deze aanvraag worden de volgende bestedingsdoelen voor 2024 aangegeven (in totaal 120.000).

  1. Opstellen adviesnotitie door Fakton en Straatman-Koster over inzetbaarheid SBI-subsidies en krediet prijsstijgingen woningbouw (35.000);
  2. Ontwerpend onderzoek naar de inpassing van scenario’s voor de upgrade van de HOV-corridor Katwijk – Leiden - Alphen (45.000)
  3. Bijdrage aan verschillende verkeerskundige kruispuntonderzoeken met een relatie tot bouwinitiatieven in de idee- en initiatieffase (40.000).

Mee- / tegenvaller

06.02 Gemeentelijke heffingen gronden, ambtelijke huisvesting en maatschappelijk vastgoed

In de begroting zijn structurele middelen beschikbaar voor het betalen van de lokale heffingen. De werkelijke heffingen zijn echter harder gestegen dan de indexering waarmee in de begroting rekening is gehouden. De betreft de OZB en de Waterschapsheffing van gemeentelijk vastgoed bij met name gronden, ambtelijke huisvesting en maatschappelijk vastgoed. Hierdoor wordt het beschikbare budget met 150.000 structureel opgehoogd.

06.03 Dekken gestegen kosten welstands- en monumentencommissie uit bouwleges

De gemeente heeft een vaste prijsafspraak met de stichting Dorp, Stad en Land voor de bemensing van de wettelijk verplichte onafhankelijke welstands- en monumentencommissie (WML). Deze vaste prijsafspraak is al enkele jaren lager dan huidige marktprijs. Daarnaast is de verwachting dat als gevolg van invoering Omgevingswet de werkzaamheden voor de WML gaan toenemen. Om de kwaliteit en kwantiteit van het waardevolle werk van de WML te garanderen wordt voorgesteld om een marktconforme prijs te betalen. Hieruit volgt dan een structurele verhoging van het budget met 182.000. Deze verhoging wordt gedekt door de opbrengsten van bouwleges met 182.000 structureel te verhogen.

06.04 Ontkoppeling Join van Powerbrowser

De digitale vergunningenadministratie wordt nu opgeslagen in het gemeentebrede zaaksysteem JOIN. Voor een efficientere bedrijfsvoering en een snellere dienstverlening is het wenselijk dat deze administratie direct in het vergunningensysteem zelf wordt opgeslagen. Dit vergt eenmalige kosten voor migratie en systeemaanpassingen ter hoogte van 375.000. Dit wordt gedekt door een eenmalige onttrekking van 375.000 aan de reserve Bouwleges.

06.05 Huur batterij Huis van de Buurt fase 1 in verband met netcongestie

De renovatie van het Huis van de Buurt start in 2024 en is conform planning afgerond in het 1e kwartaal van 2025. Echter, vanwege netcongestie (er is onvoldoende capaciteit op het elektriciteitsnet beschikbaar) in het gebied kan er niet eerder dan het 1e kwartaal van 2026 een grootverbruik aansluiting worden gerealiseerd. Dit betekent dat het Huis van de Buurt niet direct na oplevering in gebruik genomen kan worden. Een oplossing waarmee het gerenoveerde Huis van de Buurt toch in gebruik kan worden genomen vóór het 1e kwartaal van 2026 is de inzet van een batterij die bij piekmomenten energie levert. De batterij is een duurzame oplossing voor de netcongestieproblematiek. Voorgesteld wordt om een batterijpakket te huren voor de periode totdat een groot verbruik aansluiting (GvA) gerealiseerd is. Huur heeft als voordeel boven koop dat het goedkoper is en service en onderhoud is gegarandeerd. De huurprijs van de verschillende batterijen variëren van 900 tot 1.250 per week. Uitgaande van de benodigde inzet voor 1 jaar, is hiervoor maximaal (1.250 maal 52 weken) 65.000 benodigd. Als de grootverbruik aansluiting gerealiseerd is, is de inzet van de batterij niet meer nodig en eindigt het huurcontract.

Nieuwe uitgaven

06.06 Bijdrage warmtetransitie

De warmteoplossing met de laagste maatschappelijke kosten is, in dichtbebouwd Leiden, voor veel woningen een warmtenet. De business case van een warmtenet is echter in veel gevallen niet sluitend. Zelfs met bijdragen vanuit het rijk (zoals de WIS, warmte infrastructuur subsidie, en ISDE, voor verduurzaming van woningen) blijft er een onrendabele top over. Daarbij volgt vanuit de Wcw (Wet collectieve warmte) dat vanaf moment inwerkingtreding de warmtenetten voor het merendeel in publieke handen komen.

In de collegeakkoord is vastgelegd om ambitieus aan de slag te gaan met de warmtetransitie, zoals vastgelegd in de transitievisie warmte. Op basis hiervan is in de begroting de prestatie vastgelegd om in 2030 8.000 bestaande woningen aan te sluiten op het warmtenet. Dit vraagt om voldoende financiële slagkracht. Tot 2030 is er een investeringsruimte gereserveerd voor de energietransitie, met bijbehorende kapitaallasten in de reserve Duurzame stad, 560.000 in 2028 en 700.000 vanaf 2030. In deze kaderbrief verwerken we deze kapitaallasten in de begroting, zodat de investeringsbedragen opgenomen worden in het meerjarenbeeld. De middelen worden als volgt ingezet: 6,4 miljoen incidenteel en 47,1 miljoen financieringsbudget voor de periode 2025-2028. In de komende periode volgt besluitvorming over hoe deze middelen op een zo effectief mogelijke manier in te zetten, bijvoorbeeld in de gebiedsaanpak van Leiden Zuidwest en bij het publieke warmtebedrijf in de Leidse regio.