Ontwikkeling | Nr. | Onderwerp | L/B | I/S | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Budgettair neutraal | 06.01 | Aanjagen van verstedelijkingsdoelen 2024 | L | S | 120 | ||||
B | S | -120 | |||||||
Mee/Tegenvaller | 06.02 | Gemeentelijke heffingen gronden, ambtelijke huisvesting en maatschappelijk vastgoed | L | S | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 |
06.03 | Dekken gestegen kosten welstands- en monumentencommissie uit bouwleges. | L | S | 182 | 182 | 182 | 182 | 182 | |
B | S | -182 | -182 | -182 | -182 | -182 | |||
06.04 | Ontkoppeling Join van PowerBrowser | L | I | 375 | |||||
B | I | -375 | |||||||
06.05 | Huur batterij Huis van de Buurt fase 1 in verband met netcongestie | L | S | 65 | |||||
Nieuwe uitgave | 06.06 | Bijdrage warmtetransitie | L | I | 6.391 | ||||
-6.391 | |||||||||
S | 110 | 223 | 400 | ||||||
-110 | -383 | -560 | |||||||
B | S | 160 | 160 | ||||||
Tot. | 150 | 215 | 150 | 150 | 150 |
In de begroting 2024 zijn middelen opgenomen voor het verder aanjagen van de verstedelijkingsdoelen in Leiden. In deze aanvraag worden de volgende bestedingsdoelen voor 2024 aangegeven (in totaal € 120.000).
In de begroting zijn structurele middelen beschikbaar voor het betalen van de lokale heffingen. De werkelijke heffingen zijn echter harder gestegen dan de indexering waarmee in de begroting rekening is gehouden. De betreft de OZB en de Waterschapsheffing van gemeentelijk vastgoed bij met name gronden, ambtelijke huisvesting en maatschappelijk vastgoed. Hierdoor wordt het beschikbare budget met € 150.000 structureel opgehoogd.
De gemeente heeft een vaste prijsafspraak met de stichting Dorp, Stad en Land voor de bemensing van de wettelijk verplichte onafhankelijke welstands- en monumentencommissie (WML). Deze vaste prijsafspraak is al enkele jaren lager dan huidige marktprijs. Daarnaast is de verwachting dat als gevolg van invoering Omgevingswet de werkzaamheden voor de WML gaan toenemen. Om de kwaliteit en kwantiteit van het waardevolle werk van de WML te garanderen wordt voorgesteld om een marktconforme prijs te betalen. Hieruit volgt dan een structurele verhoging van het budget met € 182.000. Deze verhoging wordt gedekt door de opbrengsten van bouwleges met € 182.000 structureel te verhogen.
De digitale vergunningenadministratie wordt nu opgeslagen in het gemeentebrede zaaksysteem JOIN. Voor een efficientere bedrijfsvoering en een snellere dienstverlening is het wenselijk dat deze administratie direct in het vergunningensysteem zelf wordt opgeslagen. Dit vergt eenmalige kosten voor migratie en systeemaanpassingen ter hoogte van € 375.000. Dit wordt gedekt door een eenmalige onttrekking van € 375.000 aan de reserve Bouwleges.
De renovatie van het Huis van de Buurt start in 2024 en is conform planning afgerond in het 1e kwartaal van 2025. Echter, vanwege netcongestie (er is onvoldoende capaciteit op het elektriciteitsnet beschikbaar) in het gebied kan er niet eerder dan het 1e kwartaal van 2026 een grootverbruik aansluiting worden gerealiseerd. Dit betekent dat het Huis van de Buurt niet direct na oplevering in gebruik genomen kan worden. Een oplossing waarmee het gerenoveerde Huis van de Buurt toch in gebruik kan worden genomen vóór het 1e kwartaal van 2026 is de inzet van een batterij die bij piekmomenten energie levert. De batterij is een duurzame oplossing voor de netcongestieproblematiek. Voorgesteld wordt om een batterijpakket te huren voor de periode totdat een groot verbruik aansluiting (GvA) gerealiseerd is. Huur heeft als voordeel boven koop dat het goedkoper is en service en onderhoud is gegarandeerd. De huurprijs van de verschillende batterijen variëren van € 900 tot € 1.250 per week. Uitgaande van de benodigde inzet voor 1 jaar, is hiervoor maximaal (€ 1.250 maal 52 weken) € 65.000 benodigd. Als de grootverbruik aansluiting gerealiseerd is, is de inzet van de batterij niet meer nodig en eindigt het huurcontract.
De warmteoplossing met de laagste maatschappelijke kosten is, in dichtbebouwd Leiden, voor veel woningen een warmtenet. De business case van een warmtenet is echter in veel gevallen niet sluitend. Zelfs met bijdragen vanuit het rijk (zoals de WIS, warmte infrastructuur subsidie, en ISDE, voor verduurzaming van woningen) blijft er een onrendabele top over. Daarbij volgt vanuit de Wcw (Wet collectieve warmte) dat vanaf moment inwerkingtreding de warmtenetten voor het merendeel in publieke handen komen.
In de collegeakkoord is vastgelegd om ambitieus aan de slag te gaan met de warmtetransitie, zoals vastgelegd in de transitievisie warmte. Op basis hiervan is in de begroting de prestatie vastgelegd om in 2030 8.000 bestaande woningen aan te sluiten op het warmtenet. Dit vraagt om voldoende financiële slagkracht. Tot 2030 is er een investeringsruimte gereserveerd voor de energietransitie, met bijbehorende kapitaallasten in de reserve Duurzame stad, € 560.000 in 2028 en € 700.000 vanaf 2030. In deze kaderbrief verwerken we deze kapitaallasten in de begroting, zodat de investeringsbedragen opgenomen worden in het meerjarenbeeld. De middelen worden als volgt ingezet: € 6,4 miljoen incidenteel en € 47,1 miljoen financieringsbudget voor de periode 2025-2028. In de komende periode volgt besluitvorming over hoe deze middelen op een zo effectief mogelijke manier in te zetten, bijvoorbeeld in de gebiedsaanpak van Leiden Zuidwest en bij het publieke warmtebedrijf in de Leidse regio.