Ontwikkeling | Nr. | Onderwerp | L/B | I/S | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Budgettair neutraal | 04.01 | Fietsparkeren de Vink | L | S | 3 | 2 | 2 | ||
B | I | -3 | -2 | -2 | |||||
04.02 | Kentekenregistratie | L | S | -146 | -146 | -146 | -146 | ||
146 | 146 | 146 | 146 | ||||||
04.03 | Aanvullende studiekosten OV-knoop | L | I | 567 | 3.582 | ||||
B | I | -567 | -3.582 | ||||||
Mee/Tegenvaller | 04.04 | Capaciteitsuitbreiding en professionalisering team verkeersregie | L | S | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
04.05 | Beheer applicatie PAL21 voor innen parkeerboetes, vergunningen en ontheffingen | L | S | 157 | 157 | ||||
B | I | -145 | -145 | ||||||
04.06 | Knooppunt Leiden Centraal, bestuurlijke verplichting indexering investeringsvolumes | L | S | 13 | 13 | 13 | |||
Nieuwe uitgave | 04.07 | Ruimte op Straat | L | S | 100 | 100 | 100 | 100 | |
04.08 | Herinrichting Lammenschansweg | L | S | 573 | |||||
B | S | -142 | |||||||
04.09 | Groene loper Stationsplein Stationsweg | L | S | 200 | 248 | ||||
B | S | -200 | -248 | ||||||
Tot. | 212 | 212 | 213 | 213 | 544 |
De kostenraming voor de uitbreiding van de fietsenstalling bij het station De Vink is dit jaar geactualiseerd. Als gevolg van kostenstijging bedraagt de indexering van de budgetten € 60.000. Daarnaast is sprake van het ophogen van de plankosten en de post onvoorzien voor een bedrag van € 79.000. Derhalve wordt een aanvullend krediet aangevraagd van € 139.000. Conform afspraken met de Provincie Zuid Holland en Prorail dragen deze partijen bij in de aanvullende kosten voor een bedrag van € 89.000. Het restant van € 50.000 wordt afgeschreven. Dekking voor deze afschrijvingslasten is een bijdrage vanuit de reserve parkeren.
Leiden wil de kentekenregistratie komend jaar uitbreiden. In eerste instantie voor de handhaving van de zero-emissiezone met 13 camera’s en daarnaast ook voor het uitbreiden van de autoluwe gebieden in de binnenstad (met ongeveer vier camera’s). Het plaatsen van camera’s en bebording vraagt een investering van € 336.000 en vervolgens is er jaarlijks een structureel budget van ca. € 300.000 nodig voor de licentiekosten, de waarschuwingsbrieven en de inzet van vergunningen en van handhaving. Voorgesteld wordt een krediet van € 336.000 beschikbaar te stellen. In het meerjareninvesteringsplan staat daarvoor een investering van € 1,7 mln. opgenomen. In 2024 ontvangen we van het rijk subsidie voor de implementatie van o.a. kentekenregistratie. Voorgesteld wordt dan ook de licentiekosten in 2024 ten laste van de te verkrijgen subsidie te brengen. Voor de licentiekosten vanaf 2025 het restant van de investering in het meerjareninvesteringsplan van € 1,3 mln. te laten vervallen en de structurele vrijval van kapitaallasten van € 146.000 daarvoor in te zetten. Vanaf 2025 is met de al eerder structureel beschikbaar gestelde middelen van € 150.000 en de nu voorgestelde € 146.000 totaal € 296.000 structureel beschikbaar voor kentekenregistratie.
De Gemeente Leiden is aanbestedende dienst namens alle partijen voor de gezamenlijke studiekosten MIRT-verkenning t/m het besluit Kansrijke Oplossingen. Voor 2024 en 2025 worden alle Kansrijke Oplossingen verder uitgewerkt, formele ruimtelijke procedures gestart, Milieu effectrapportage, een kosten-baten-analyse gemaakt en zal een keuze worden gemaakt hoe het voorkeursalternatief eruit gaat zien. In de te maken kosten hiervoor wordt bijgedragen door het Rijk 50% en elk 25% door Leiden en Provincie Zuid Holland.
Het verwachte tekort van de gezamenlijke kosten 2024 bedraagt € 567.000. Hiervan komt 25% (€ 142.000) voor rekening van Leiden. Voor 2025 bedraagt het verwachte tekort € 3,5 mln. waarvan 25% (€ 875.000) voor rekening komt van Leiden. De Leidse bijdragen worden gedekt door onttrekkingen de reserve OV Knoop Leiden CS.
Naast gezamenlijke studiekosten is € 600.000 beschikbaar voor het uitwerken van Leidse belangen voor knooppunt Leiden. Hiervoor wordt geen bijdrage ontvangen van Rijk en Provincie. Naar verwachting wordt t/m. 2025 een tekort verwacht van € 82.000. Voorgesteld wordt dit bedrag ook te dekken door een onttrekking uit de reserve OV Knoop Leiden CS.
Om Leiden nu en in de toekomst bereikbaar en verkeersveilig te houden investeert het college in team verkeersregie. Team verkeersregie houdt de stad en regio bereikbaar door de planningen en verkeersmaatregelen van alle werkzaamheden in de openbare ruimte en evenementen op elkaar af te stemmen. Door het stijgende aantal werkzaamheden in de openbare ruimte en vele mooie evenementen die Leiden rijk is, is er meer werk nodig om dit veilig en met zo beperkte mogelijk negatieve impact op de omgeving te laten verlopen.
In 2022 is het project ‘Vervanging Key2parkeren’ gestart. Als vervanging hebben gemeente Leiden en een softwareontwikkelaar de applicatie'PAL21' gerealiseerd. De applicatie is in gebruik, maar voldoet (nog) niet aan de minimaal daaraan te stellen eisen. Dit geeft problemen bij het innen van parkeer-, ligplaats- en martkgelden. Het beschikbare budget voor het beheer en onderhoud van deze applicatie is ontoereikend. In 2023 is dit incidenteel gedekt. Het beschikbare reguliere functioneel beheer is voor deze maatwerkapplicatie eveneens niet toereikend. In de loop van 2024 wordt onderzocht wat de toekomst moet zijn van PAL21. Hierbij worden ook alternatieven uit de markt meegenomen. Tot die tijd blijft in 2024 en 2025 de huidige situatie bestaan. Met het beschikbaar stellen van budget voor 2024 en 2025 kan continuïteit van de applicatie en daarmee van het innen van parkeer-, ligplaats- en marktgelden worden gewaarborgd. Hiermee is jaarlijks € 157.000 gemoeid. Ongeveer 92% van de kosten is te relateren aan parkeren en daarom wordt voorgesteld om € 145.000 per jaar te onttrekken aan de parkeerreserve.
Gemeente Leiden heeft zich verplicht tot jaarlijk indexeren van de bijdrage aan Knooppunt Leiden Centraal op basis van de inflatieverwachting van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dit vergt een jaarlijkse monitoring van gemeentelijke indexering ten opzichte van de inflatieverwachting van het CBS. Voor 2024 is de gemeentelijk indexering van investeringvolumes die inhet meerjareninvesteringsplan staan opgenomen 1,42 % lager dan het C.B.S. hanteert. Dit heeft tot gevolg dat het investeringsvolume Knooppunt Leiden € 383.000 te laag is. Dit geeft een jaarlijkse kapitaallast van € 13.000 in het eerste jaar van afschrijving (2026).
De Agenda Autoluwe Binnenstad is door de Raad op 18 februari 2021 vastgesteld. In de Agenda Autoluwe Binnenstad staan maatregelen waarbij parkeerplaatsen in de toekomst zullen verdwijnen. Dit loopt van grote projectopgaven met een volledige herinrichting tot kleinschalige maatregelen waarbij parkeerplaatsen worden omgevormd zodat de leefbaarheid, veiligheid en toegankelijkheid verbeteren. Juist deze kleinschalige maatregelen bieden een kans om samen met de inwoners en ondernemers in de wijk op detailniveau plannen te maken. Door het omvormen van parkeerplaatsen bereiken we meerdere doelen, waaronder een grotere beleving van het water, meer vergroening tegen hittestress en voor beschutting en voedsel voor dieren, duurzame mobiliteit, meer obstakelvrije trottoirs en meer fietsparkeervoorzieningen.Voor de periode 2024 t/m. 2027 komt jaarlijks € 100.000 voor verdere uitvoering van de ruimte op straat activiteiten beschikbaar.
De gemeente wil de Lammenschansweg opnieuw inrichten met als doel de verkeersveiligheid te verbeteren en de infrastructuur zodanig te reconstrueren dat het verkeer - mede als gevolg van de verschillende gebiedsontwikkelingen in de omgeving - ook in de toekomst goed kan worden verwerkt. De verbetering van de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid, de ruimtelijke inpassing van de OV-routes en regionale fietsstraten in combinatie met een groene klimaat-adaptieve inrichting, vergt een integrale benadering (gevel tot gevel) waarbij alle bovengrondse maatregelen en de eventueel benodigde infrastructurele aanpassingen in de ondergrond worden meegenomen. Op basis van deze benadering worden de mogelijke keuzes in kaart gebracht. Uit de kostenraming van april 2024 blijkt een investering van € 31,0 mln. nodig voor het project Herinrichting Lammenschansweg.
Vanuit het meerjareninvesteringsplan is nu € 9,4 mln gedekt. Daarnaast is zicht op mogelijke subsidies en bijdragen derden van € 3,6 mln. Daarmee bedraagt de huidige dekking in totaal € 13,0 mln. Op basis van huidig inzicht wordt voorgesteld rekening te houden met een aanvullende investering van € 18,0 mln. waarbij de kapitaallasten € 630.000 bedragen. Van deze € 18,0 miljoen is het voornemen om € 5,7 miljoen te dekken uit de vrijval uit de reserve afkoopsommen erfpacht. Het restant van € 12,3 miljoen (met een kapitaallast van € 431.000) komt ten laste van het saldo van deze kaderbrief.
In november 2023 is gestart met een ambtelijke verkenning naar de stadsentree Stationsweg Steenstraat tot de nieuwe groene loper naar de Binnenstad waarin:
De totale investering hiervoor bedraagt € 5,9 mln. Voor de tijdelijke inrichting van het Stationsplein en de Stationsweg (tot de Haverzakgang) wordt een zgn. "BOL rijkssubsidie gebiedsbudget” ontvangen van € 1,7 mln. Het restant van de investering van € 4,2 mln. moet worden afgeschreven. De kapitaalasten daarvan (€ 279.000) worden voor een deel (€ 11.000) gedekt door verhoging van de riool- en waterzorg heffing (voor de investering in een nieuw hemelwaterriool). De restant kapitaallasten van € 268.000 worden gedekt door het voornemen om de incidentele middelen van € 3,7 mln. uit de vrijval reserve afkoopsommen erfpacht in te zetten.