Ontwikkeling | Nr. | Onderwerp | L/B | I/S | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Budgettair neutraal | 07.01 | Subsidie Jantje Beton | L | S | 65 | ||||
B | I | -65 | |||||||
Mee/Tegenvaller | 07.02 | Aanvullend budget gymzaal Oppenheimstraat | L | S | 118 | ||||
07.03 | SD Regionale Jeugdhulp 2024 - 2028 | L | S | 3.226 | 3.773 | 5.182 | 5.448 | 5.448 | |
B | I | -2.026 | -2.573 | -3.982 | |||||
Nieuwe uitgave | 07.04 | 3e fase Herwaardering IHP Onderwijshuisvesting | L | I | 150 | 150 | |||
S | 13 | 91 | 289 | 1.483 | |||||
B | S | -10 | -68 | -68 | -67 | ||||
Bijsturing | 07.03 | SD Regionale Jeugdhulp 2024 - 2028 | L | S | 3.198 | 2.148 | |||
-4.248 | -4.248 | ||||||||
Tot. | 1.200 | 1.353 | 1.373 | 4.620 | 4.882 |
In 2023 heeft de gemeente Leiden een subsidie van € 65.000 ontvangen van Jantje Beton voor de aanleg van een speeltuin. Bij de resultaatbestemming is dit bedrag in de reserve leefbaarheidsprojecten gestort, omdat het in 2023 niet besteed is. Naar verwachting wordt het in 2024 besteed, daarom wordt het nu weer onttrokken aan de reserve. Indien deze subsidie niet voor het bestemde doel besteed wordt zal de gemeente dit bedrag moeten terugbetalen aan Jantje Beton.
Om aan het wettelijke verplichte aantal uren bewegingsonderwijs te voldoen, is in 2018 besloten (RV 18.0010) om een gymzaal met 2 vloerdelen te realiseren aan de Oppenheimstraat 4.
Vanwege de impact op de buurt is gewacht op de besluitvorming omtrent de ontwikkelingen van sportpark Roomburg en is daarom het project Oppenheimstraat eind 2021 opgestart. Er is hierbij onderzocht in hoeverre het mogelijk is om het gebouw zo te realiseren dat in de toekomst sport mogelijk is. Tevens zijn er diverse varianten onderzocht. Het blijkt dat realisatie met het behoud van een deel van het het gebouw (circulair) financieel de gunstigste variant is. Echter, in de tijd die het heeft gekost om de noodzakelijke onderzoeken te verrichten, zijn de bouwkosten sterk gestegen en zijn de plankosten toegenomen. Hierdoor is er voor de realisatie een tekort van € 2,7 ontstaan. In deze kaderbrief wordt de gemeenteraad gevraagd dit tekort te dekken zodat het project kan worden gerealiseerd.
In de regio wordt verwacht dat de kosten voor specialistische jeugdhulp de komende periode fors gaan stijgen. Dit is het gevolg van een aantal jaarlijks terugkerende ontwikkelingen:
Daarnaast treedt in de eerste jaren een aantal tijdelijke tegenvallers op:
De doorlopende kostenstijging van de gespecialiseerde jeugdhulp heeft een grote impact op de gemeentelijke begroting. Interventies in het verleden hebben niet voldoende effect gehad op de kostenbeheersing. De mogelijkheden om financieel bij te sturen lijken in het huidige systeem beperkt. De portefeuillehouders jeugd in Holland Rijnland hebben geconstateerd dat de huidige financiële situatie vraagt om fundamentele heroverweging van de wijze waarop het stelsel van jeugdhulp in de regio is ingericht en functioneert, zodat sneller kan worden voldaan aan de gezamenlijke opdracht om goede, tijdige, passende jeugdhulp te bieden en wachttijden en kosten te beperken. Op 6 december 2023 besloot het portefeuillehouder overleg (PHO) Jeugd daarom tot het instellen van een bestuurlijke Taskforce, die het proces van het voorbereiden en maken van fundamentele keuzes gaat aansturen. De opdracht van de Taskforce is om in september 2024 met een antwoord te komen op de vraag ‘kan het ook echt anders?’. Met andere woorden: welke fundamentele keuzes zijn noodzakelijk om meer sturing te kunnen geven aan het bereiken van de doelen en resultaten van de gemeenschappelijke opdracht in de gespecialiseerde jeugdzorg? De fundamentele keuzes, welke het PHO jeugd namens de samenwerkende gemeenten maakt, moeten gaan bijdragen aan een toekomstbestendig en betaalbaar stelsel, met behoud van de kwaliteit van gespecialiseerde regionale jeugdhulp in Holland Rijnland. De taskforce brengt tevens uitvoeringskosten met zich mee. Het Leids aandeel in deze kosten bedraagt jaarlijks € 60.000 in de periode 2024 t/m 2026.
In juni 2023 is de hervormingsagenda Jeugd 2023-2028 definitief vastgesteld, ondertekend en aangeboden aan de Tweede Kamer en Eerste Kamer. Met de maatregelen uit de hervormingsagenda worden kostenbesparing en verbetering van de kwaliteit van jeugdhulp beoogt. De verwachting is dat de hervormingsagenda landelijk een structurele besparing van € 1 miljard zal opleveren vanaf 2027. Het Rijk verwacht van alle gemeenten inspanningen om de agenda te implementeren. De gemeente Leiden zet zich in om de maatregelen uit de hervormingsagenda te implementeren.
Om goede, gezonde en toekomstbestendige schoolgebouwen te realiseren heeft de raad ingestemd met investeringen in een achttal schoolgebouwen uit fase 1 en 2 van het Integraal huisvestingsplan onderwijs (IHP) (Vlietlandcollege, ISK, De Weerklank, Lucas van Leyden (Vliet), De Wereldwijzer, Stevenshofschool, Noachstraat, Mareland (inclusief gymnastieklokalen). Daarmee is een investeringsbedrag gemoeid van € 106 miljoen. Daarvan is op dit moment een bedrag van € 47 miljoen daadwerkelijk besteed.
Voor de realisatie van een aantal projecten uit fase 3 van het IHP wordt nu aan de raad een totaalbedrag van € 39,8 miljoen euro gevraagd om tot en met 2027 nog 3 scholen te kunnen verbeteren. Het gaat hierbij om de Leidse Houtschool (inclusief gymzaal), de Eerste Leidse Schoolvereniging en het Da Vinci College (Kagerstraat). Financieel betekent dit dat binnen het meerjarenbeeld van deze kaderbrief de extra kapitaallasten optellen tot ca. € 1,4 miljoen.
Voor de vernieuwbouw van het Visser ’t Hooft Lyceum aan de Kagerstraat 1 wordt zowel in 2025 als ook in 2026 een bedrag van € 150.000 gereserveerd. Deze bedragen zijn bedoeld als initiatiefbudget voor de voorbereiding. Dekking voor de volgende fasen van dit project zijn afhankelijk van toekomstige integrale afwegingen.
Voor de ambitie van het college om het Kindcentrum Stevenshof te realiseren wordt een investering van € 1,98 miljoen gevraagd. Deze investering in 500m² peuteropvang en BSO op het terrein van de Stevenshofschool en Wereldwijzer is budgetneutraal. De afschrijvings- en rentelasten worden via de huur doorberekend aan de organisatie die de opvang gaat verzorgen.
Ten slotte wordt een bedrag van € 612.000 opgenomen voor de sloop van een deel van het schoolgebouw aan de Vijf Meilaan 137 voor de bouw van het Vlietlandcollege op die locatie. Dit bedrag zal worden toegevoegd aan het bestaande krediet voor de bouw van het Vlietlandcollege.
Bijsturing
07.03 SD Regionale Jeugdhulp 2024-2028
Van de tegenvaller van € 5,5 miljoen wordt een nadeel van afgerond € 1,2 miljoen door loon- en prijsontwikkeling opgevangen vanuit de algemene middelen. Het resterend tekort 2024-2026 wordt gedekt vanuit de reserve sociaal domein. Hiermee staat vanaf 2027 nog een tekort open van afgerond € 4,2 miljoen. Het college kiest ervoor om dit tekort vanaf 2027 als extra taakstelling binnen het sociaal domein op te voeren. Omdat de verdere kostenontwikkeling onzeker is en de opbrengsten van de heroverwegingen nog onzeker zijn, stelt het college voor om de behoedzaamheidsruimte in 2027 met € 3,2 miljoen te verhogen en in 2028 met € 2,1 miljoen. Als de taakstelling niet geheel kan worden ingevuld, kan deze deels uit deze behoedzaamheidsruimte worden opgevangen.