Kaderbrief 2025-2029

3.1.2 Financiële ontwikkelingen

Ontwikkeling

Nr.

Onderwerp

L/B

I/S

2025

2026

2027

2028

2029

Mee/Tegenvaller

01.01

Verder digitaliseren burgerzaken systeem

L

S

130

130

130

130

130

01.02

Groeibijdrage ten behoeve van tijdelijke extra formatie woningmarktregulering

L

S

140

140

01.03

Gemeenteraadsverkiezingen 2026

L

S

50

165

B

I

-60

01.04

Lagere bijdrage Holland Rijnland

L

S

-100

-100

-100

-100

Nieuwe uitgave

01.05

Uitvoeringsprogramma Dienstverlening

L

S

120

250

250

01.06

Financiering rekenkamer Leiden-Leiderdorp

L

S

30

30

30

01.07

Bijdrage MJIP Beheer Begraafplaats Stichting Rhijnhof

L

S

100

100

100

100

100

01.08

Versterking kabinet

L

S

170

170

170

170

Tot.

540

795

580

330

330

Bedragen x 1.000

Mee- / tegenvaller

01.01 Verder digitaliseren burgerzaken systeem

De afgelopen jaren is het burgerzakensysteem verder gedigitaliseerd. Met het project E-diensten (structurele kosten 100.000) worden tien diensten (zoals aangifte geboorte en aangifte overlijden) door middel van e-diensten in de cloud aangeboden. Met het project Gegevensstromen en de daaruit vloeiende aanschaf van de applicatie Databrush (structurele kosten 30.000) is de kwaliteit van data in de DDS (Data Distributie Systeem) geborgd. Voor deze projecten was geen structureel budget beschikbaar.

01.02 Groeibijdrage ten behoeve van tijdelijke extra formatie woningmarktregulering

Voor de handhaving woningmarktregulering is in 2023 een meerjarig budget beschikbaar gesteld voor formatie Handhaving naleving bouwregelgeving. Er zijn zeven medewerkers aangenomen. Voor deze uitbreiding moet voor 2025 en 2026 ook de groeibijdrage ad 20.000 per account betaald worden voor het dekken van de hiermee samenhangende overheadkosten. Bij het beschikbaar stellen van de middelen woningmarktregulering in 2023 is hiermee onterecht geen rekening gehouden.

01.03 Gemeenteraadsverkiezingen 2026

In 2026 zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De raad/ griffie is verantwoordelijk voor een aantal onderdelen rondom de verkiezingen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de stemhulp, uitslagenavond, afscheid en installatie van de raad en het inwerkprogramma. De reserve raad is vooral bedoeld om deze uitgaven te dekken. Na de doorrekening van de onvermijdbare kosten is vastgesteld dat de reserve onvoldoende is. De doorrekening is gedaan op basis van de (geïndexeerde) uitgaven bij de voorgaande gemeenteraadsverkiezingen en recente offertes. Verwacht wordt dat de kosten in totaal 235.000 zullen zijn. In de reserve raad is 60.000 (boven het minimumniveau van 50.000) beschikbaar, vanuit de exploitatiebudgetten in 2025 en 2026 kan in totaal 20.000 aangewend worden. Dit maakt dat er nog 155.000 aanvullend nodig is. Hiervan is 50.000 in 2025 en 105.000 in 2026 nodig.

01.04 Lagere bijdrage Holland Rijnland

De werkgroep Financieel Kaderstelling Gemeenschappelijke Regelingen heeft voor de begroting 2026 e.v. een bezuinigingstaakstelling van 6% geadviseerd. Holland Rijnland heeft de taakstelling van 6% volledig kunnen invullen. Dit resulteert in een lagere bijdrage aan Holland Rijnland van €100.000 (structureel).

Nieuwe uitgaven

01.05 Uitvoeringsprogramma Dienstverlening

Verlenging van het Uitvoeringsprogramma Dienstverlening. Een programmatische aanpak werpt zijn vruchten af. Onder leiding van de programmamanager wordt sturing gegeven aan de hoofdpunten van de visie ‘Leiden, Goed voor elkaar’ en worden deze geleidelijk belegd in de lijn (= diverse gemeentelijke organisatieonderdelen). Zoals bijvoorbeeld het project Duidelijke Taal dat na de extra financiële impuls nu wordt voorbereid om geborgd te worden in de lijn. De programmamanager is tevens de verbindingsofficier met de landelijke bewegingen en programma’s rondom dienstverlening zoals bijvoorbeeld de connectie met de VNG, WAU en Gemeentedelers. Door de programmatische aanpak is Leiden goed op de kaart gezet als koploper gemeente waardoor we nu een begin hebben gemaakt met het gebruik van de professional-lijnen binnen het publiek en sociaal domein, om uitvoering te geven aan de motie M13 Eén fysiek overheidsloket. Ook verder ondersteunt het programma Dienstverlening andere afdelingen zoals bijvoorbeeld binnen het sociaal domein rondom proactieve dienstverlening of organisatiebreed met het verbeteren van de telefonische bereikbaarheid. Met de aanschaf van een tool voor klantonderzoek kunnen we vanaf dit jaar alle dienstverleningsprocessen continu gaan meten. Zo kunnen we de organisatie ondersteunen met data om heel gericht de dienstverlening verder te verbeteren. Om ervoor te zorgen dat we naar aanleiding van deze feedback gemakkelijker aanpassingen kunnen doen, is het noodzakelijk dat de ICT stabieler en wendbaarder wordt. We werken aan een plan om de visie op dienstverlening en de vernieuwing van de ICT beter op elkaar aan te laten sluiten. En willen hier stapsgewijs uitvoering aan gaan geven. Om deze focuspunten verder te brengen én de groeiende vraag voor het verbeteren van de dienstverlening vanuit de afdelingen goed te kunnen blijven ondersteunen, vragen we voor 2025 extra budget en stellen wij voor om het programma met 2 jaar te verlengen, onder meer in de vorm van het continueren van de inzet van het programmateam.

01.06 Financiering rekenkamer Leiden-Leiderdorp

In 2022 is afgesproken om op dat moment geen structurele aanpassing door te voeren in de begroting van de Rekenkamer Leiden-Leiderdorp en de daarmee samenhangende bijdragen vanuit beide gemeenten. De ambitie van de Rekenkamer is dat jaarlijks twee grote onderzoeken voor beide gemeenten gelijktijdig worden uitgevoerd en daarnaast een specifiek onderzoek voor iedere gemeente. De ambitie en inrichting van de Rekenkamer naar aanleiding van de evaluatie werden door beide raden onderschreven. De consequentie hiervan was dat het beschikbare budget niet toereikend zou zijn. De in 2022 bestaande gezamenlijke reserve liet voldoende ruimte om eventuele overschrijdingen te dekken in de daaropvolgende jaren. Daarnaast was in de voorgaande jaren om goed verklaarbare redenen nog sprake van een onderbesteding en was het beschikbare budget nog toereikend. Voor de komende jaren wordt verwacht dat het ambitieniveau van de onderzoeken constant blijft, waardoor een structurele verhoging van de bijdragen van Leiden en Leiderdorp noodzakelijk is. De reserve zal naar verwachting vanaf 2027 niet meer toereikend zijn omdat het dan de ondergrens van 20.000 benadert. Om dit ambitieniveau te realiseren wordt er vanaf 2027 structureel een bedrag toegevoegd aan de begroting van 30.346.

01.07 Bijdrage MJIP Beheer Begraafplaats Stichting Rhijnhof

Structurele bijdrage van 100.000 voor Stichting Begraafplaats Rhijnhof ten behoeve van de vervangingsinvesteringen op de begraafplaats. Specifiek te gebruiken voor de vervanging van de kapitaalinvestering gedaan in het Masterplan Rhijnhof.

01.08 Versterking kabinet

Het kabinet is het onderdeel van de gemeente Leiden dat werkt aan het onderhouden van de relaties van het stadsbestuur binnen en buiten de stad door het voorbereiden en organiseren van evenementen, ontvangsten en bezoeken. Dit organisatieonderdeel heeft nu een minimale bezetting die niet aansluit op het groter geworden takenpakket. We stellen voor om met ingang van 2026 het budget met 170.000 te verhogen.